Realistisch of onrealistisch? Waarom dat woord mij zo raakt als het over bevallen gaat
Het woord ‘realistisch’ raakt bij mij altijd, zeker als het over zwangerschap en geboorte gaat. Misschien omdat het zo vaak gebruikt wordt op een manier die vrouwen kleiner maakt in plaats van krachtiger. Alsof realistisch betekent dat je je vooral moet voorbereiden op wat er mis kan gaan: op pijn, op complicaties, op medische ingrepen, op het idee dat het waarschijnlijk anders loopt dan je hoopt. En begrijp me goed: nuance is belangrijk. Medische zorg is soms essentieel. Maar toch schuurt er iets. Want waarom noemen we het realistisch om vrouwen voor te bereiden op risico en ingrijpen, terwijl we zo weinig spreken over de invloed van veiligheid, vertrouwen en ontspanning op een geboorteproces? Waarom voelt angst vaak als nuchterheid, en vertrouwen als naïef? Precies daar wringt het voor mij.
Als angst het vertrekpunt wordt
Wat mij raakt, is hoe vaak de taal rondom bevallen doordrenkt is van risico, controle en ingrijpen. Alsof dat automatisch de meest verstandige manier is om naar geboorte te kijken. Maar als dát steeds het vertrekpunt is, is het eigenlijk niet gek dat vrouwen gespannen hun zwangerschap en bevalling tegemoet gaan. Terwijl juist veiligheid en je op je gemak voelen zo’n wezenlijke rol spelen in hoe een geboorte verloopt.
Er wordt vaak gesproken over ‘een realistisch beeld’ van bevallen. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Betekent realistisch dat we zwangere vrouwen alvast vertellen dat de kans groot is dat het anders loopt dan gehoopt? Dat ze rekening moeten houden met medische interventies, pijnstilling, ziekenhuisopname of een keizersnede? Of betekent realistisch óók dat we vertellen hoe intelligent het vrouwenlichaam is, hoeveel invloed rust en geborgenheid hebben, en hoe groot de kracht van een vrouw kan zijn wanneer zij zich veilig voelt?
Wat veiligheid mogelijk maakt
Want laten we daar eerlijk over zijn: angst doet iets met een zwangere vrouw. Angst activeert stress, brengt spanning in het lichaam en kan het natuurlijke geboorteproces verstoren. Een lijf dat zich onveilig voelt, opent zich niet zomaar. Dat kan leiden tot meer pijn, meer uitputting en meer onrust en uiteindelijk ook sneller tot medisch ingrijpen. Niet omdat het vrouwenlichaam tekortschiet, maar omdat omstandigheden, taal en benadering soms precies het tegenovergestelde oproepen van wat geboorte nodig heeft.
Terug naar vertrouwen
Dat betekent niet dat alles altijd vanzelf gaat of dat medische hulp geen plek heeft. Die plek is er absoluut, en soms is die essentieel. Maar het betekent wél dat we zwangerschap en geboorte niet vanuit wantrouwen hoeven te benaderen. Dat we ons niet voordurend hoeven voor te bereiden op alle mogelijke doemscenario's. We mogen juist ruimte maken voor vertrouwen in het lichaam, in het natuurlijke proces en in de intuïtie van de vrouw die gaat baren.
Goede voorbereiding is daarin belangrijk. Niet door iemand bang te maken voor alles wat mis zou kunnen gaan, maar door kennis te geven, rust te brengen en vertrouwen op te bouwen. Een topsporter bereidt zich ook niet voor door alleen maar te focussen op wat er fout kan gaan. Die traint, visualiseert, stemt zich af, leert omgaan met spanning en richt zich op kracht. Waarom zouden we een vrouw die zich voorbereidt op een van de meest intense ervaringen van haar leven iets anders gunnen?