MariFotografie 1 GESPIEGELD
Blog

Realistisch of onrealistisch? Waarom dat woord mij zo raakt als het over bevallen gaat

Het woord ‘realistisch’ raakt bij mij altijd, zeker als het over zwangerschap en geboorte gaat. Misschien omdat het zo vaak gebruikt wordt op een manier die vrouwen kleiner maakt in plaats van krachtiger. Alsof realistisch betekent dat je je vooral moet voorbereiden op wat er mis kan gaan: op pijn, op complicaties, op medische ingrepen, op het idee dat het waarschijnlijk anders loopt dan je hoopt. En begrijp me goed: nuance is belangrijk. Medische zorg is soms essentieel. Maar toch schuurt er iets. Want waarom noemen we het realistisch om vrouwen voor te bereiden op risico en ingrijpen, terwijl we zo weinig spreken over de invloed van veiligheid, vertrouwen en ontspanning op een geboorteproces? Waarom voelt angst vaak als nuchterheid, en vertrouwen als naïef? Precies daar wringt het voor mij.

Als angst het vertrekpunt wordt
Wat mij raakt, is hoe vaak de taal rondom bevallen doordrenkt is van risico, controle en ingrijpen. Alsof dat automatisch de meest verstandige manier is om naar geboorte te kijken. Maar als dát steeds het vertrekpunt is, is het eigenlijk niet gek dat vrouwen gespannen hun zwangerschap en bevalling tegemoet gaan. Terwijl juist veiligheid en je op je gemak voelen zo’n wezenlijke rol spelen in hoe een geboorte verloopt.

Er wordt vaak gesproken over ‘een realistisch beeld’ van bevallen. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Betekent realistisch dat we zwangere vrouwen alvast vertellen dat de kans groot is dat het anders loopt dan gehoopt? Dat ze rekening moeten houden met medische interventies, pijnstilling, ziekenhuisopname of een keizersnede? Of betekent realistisch óók dat we vertellen hoe intelligent het vrouwenlichaam is, hoeveel invloed rust en geborgenheid hebben, en hoe groot de kracht van een vrouw kan zijn wanneer zij zich veilig voelt?

Wat veiligheid mogelijk maakt
Want laten we daar eerlijk over zijn: angst doet iets met een zwangere vrouw. Angst activeert stress, brengt spanning in het lichaam en kan het natuurlijke geboorteproces verstoren. Een lijf dat zich onveilig voelt, opent zich niet zomaar. Dat kan leiden tot meer pijn, meer uitputting en meer onrust en uiteindelijk ook sneller tot medisch ingrijpen. Niet omdat het vrouwenlichaam tekortschiet, maar omdat omstandigheden, taal en benadering soms precies het tegenovergestelde oproepen van wat geboorte nodig heeft.

Terug naar vertrouwen
Dat betekent niet dat alles altijd vanzelf gaat of dat medische hulp geen plek heeft. Die plek is er absoluut, en soms is die essentieel. Maar het betekent wél dat we zwangerschap en geboorte niet vanuit wantrouwen hoeven te benaderen. Dat we ons niet voordurend hoeven voor te bereiden op alle mogelijke doemscenario's. We mogen juist ruimte maken voor vertrouwen in het lichaam, in het natuurlijke proces en in de intuïtie van de vrouw die gaat baren.

Goede voorbereiding is daarin belangrijk. Niet door iemand bang te maken voor alles wat mis zou kunnen gaan, maar door kennis te geven, rust te brengen en vertrouwen op te bouwen. Een topsporter bereidt zich ook niet voor door alleen maar te focussen op wat er fout kan gaan. Die traint, visualiseert, stemt zich af, leert omgaan met spanning en richt zich op kracht. Waarom zouden we een vrouw die zich voorbereidt op een van de meest intense ervaringen van haar leven iets anders gunnen?

Wat een vrouw werkelijk nodig heeft
Juist daarom zijn geboortewensen, behoeften en mindset geen luxe. Ze zijn onderdeel van goede zorg. Weten wat je nodig hebt om je veilig te voelen, kunnen aangeven wat voor jou belangrijk is, liefdevol omringd worden en serieus genomen worden in je keuzes, dat zijn geen bijzaken. Dat zijn voorwaarden die een vrouw kunnen helpen om zich over te geven aan het geboorteproces, en daarmee haar lichaam te laten doen waar het toe in staat is.

Geboorte opnieuw leren zien
Misschien is het tijd dat we opnieuw naar geboorte gaan kijken. Minder automatisch medicaliseren. Minder spreken vanuit angst. Minder doen alsof een zwangere vrouw vooral een risico is dat beheerst moet worden. En juist meer ruimte maken voor zachtheid, vertrouwen, fysiologie en de wijsheid van het lichaam. Niet naïef, niet zonder nuance, maar wel menselijker, warmer en natuurlijker.

Voor mij is een realistische kijk op geboorte vooral dat we het weer durven zien voor wat het in de basis is: een gezond, normaal en natuurlijk proces. Een proces dat gebaat is bij vertrouwen, ontspanning, veiligheid en overgave. En ja, soms loopt het anders dan gehoopt. Maar dat hoeft niet het uitgangspunt te zijn. Misschien begint echte verandering wel precies daar: in hoe we kijken, hoe we spreken en in de ruimte die we vrouwen weer geven om op hun lichaam te vertrouwen.

IMG 6124

"Ik heb echt een hele goede ervaring met Ellen.
Ik vond haar stem heel fijn tijdens de meditaties en heb haar gevaagd of ze wat wilde inspreken en opsturen, dit heeft ze voor me gedaan. Vlak voor mijn uitgerekende datum begon ik het spannend te vinden en heb ik een paar keer met haar gebeld.

Ook na de bevalling was ze er voor me. Ze heeft me er doorheen gesleept wanneer ik het moeilijk had en staat altijd voor je klaar!"

Nadiah

"Lieve Ellen, wat een rust en warmte!
Zo fijn dat je zo snel tijd had en zoveel aandacht gaf.
Diezelfde avond begonnen de weeën en na een snelle bevalling is onze dochter geboren.

Dank voor je hulp en ontspanning,
het was super fijn!"

Mirjam

"We zijn hier eigenlijk zonder veel verwachtingen naartoe gegaan, maar het was echt heel fijn. De groepssessies waren relaxed en de sfeer was heel fijn en totaal niet ongemakkelijk, wat we van tevoren een beetje dachten.

Ellen is heel rustig en neemt echt de tijd, dat merk je meteen. We voelden ons snel op ons gemak en hebben echt al onze vragen kunnen stellen.

Youri

"Een super fijne ervaring! Ellen heeft enorm veel kennis, heeft een warme persoonlijkheid en kan de oefeningen heel mooi begeleiden. Ik voel me veel beter voorbereid op een mooie natuurlijke geboorte!"

Hilde